Openbaar vervoer

Trekschuit. De trekschuit ontstond ca. 1561. In elk geval reisde Willem van Oranje er mee in 1577. In Nederland werden trekvaarten gegraven en zo ontstond een uitgebreid netwerk van vaste routes met dienstregelingen. Het systeem verdween langzamerhand door de komst van diligence en trein.

Postkoets. De eerste Nederlandse postkoets reed in 1665 in Drente. Hij verdween uit het straatbeeld na de aanleg van het spoor. Getrokken door paarden vervoerde de koets zowel post als reizigers. Al vanaf 1489 was er een systeem voor koeriersdiensten dat een groot deel van Europa bestreek.

Diligence. De diligence richtte zich vooral op het vervoer van personen en hun bagage. Er waren 2 tot 3 afdelingen in de koets.
De trekschuit, diligence en omnibus waren vooral voor het ‘gewone volk’. De rijken huurden een privékoets.

Omnibus. De omnibus was voor die tijd (vanaf 1829) grootschalig openbaar personenvervoer, een soort bus getrokken door paarden.

Trein. Wikipedia over de geschiedenis van de eerste treinen in Nederland. In 1939 reed de eerste trein tussen Haarlem en Amsterdam. Amsterdam-Hilversum-Amersfoort was in gebruik vanaf 1874.

Paardentram algemeen en in Amsterdam.
De eerste paardentram in Nederland reed in 1864 van den Haag naar Scheveningen. In Amsterdam reed de 1e vanaf 1875. Naar Arnhem kon je in 1845